måndag 23 mars 2009

När blir man vuxen?

Det händer nog de flesta när man tar studenten, att man tänker på framtiden. Jag har gjort det i alla fall. Det är läskigt att tänka på framtiden. När blir man vuxen egentligen? Är det när man har en plan för resten av sitt liv? Är det när man har ett jobb man trivs på eller måste man fixa fru, bil, barn och villa innan man kan titulera sig vuxen?

Många frågor.

Jag är inte vuxen, långt från vuxen, jätte-inte-vuxen är vad jag är. Jag har inte funderat ut vad jag kan tänka mig syssla med, jag har ingen bil, ingen fru, inga barn, ingen utbildning (förutom gymnasiet) och inget jobb jag tänkt låta bli långvarigt. Jag har självklart framtidsplaner, men dessa sträcker sig bara över år 2009. Sedan är det blankt. Hur de lyder vet bara jag, samt mina närmsta. De innehåller miljöbyte.

Jag är inte redo att måla in mig i ett hörn, ta lån och börja på högskola där jag kommer vara fast fyra år. Nej, jag är verkligen inte redo för skola. Kanske blir jag det nästa år, kanske inte. Kanske aldrig, kanske om två.

Går det att göra karriär utan utbildning? Jag tror det. Jag hoppas det.

Inga kommentarer: