lördag 14 mars 2009

Att publicera sitt liv

Jag har funderat lite över det här med den ocencurerade människan vi under de senaste åren har format. Den människan som inte räds internet och dess alla funktioner och möjligheter. Allt vi gör syns på Facebook, allt vi tänker finns på bloggar, allt vi tycker står i forum och allt vi lyssnar på står på LastFM. Är det så det skall vara?

Det beror förmodligen mycket på dagens mediala slagkraft - syns vi inte finns vi inte. Alla (eller många) vill vara något, stå i centrum och synas. Bli uppskattad. Inte bara av den bunt vänner man umgås med utan även av hela landet eller i vissa fall hela världen.

Jag säger inte att jag är annorlunda, jag säger bara som det är.

Själv är jag inte bättre än någon annan, driver blogg, har ett konto på både Facebook och LastFM och är mer eller mindre aktiv på två olika forum. Det är så vi lever och risken finns att det kommer gå till överdrift om man inte ser över sig själv i rättan tid. Jag ser tusentals bloggar som visar bilder och delar personuppgifter till sina läsare, det är inget jag känner för just nu. Det finns en skara läsare som vet exakt vem jag är och ni andra får helt enkelt leva i ovissheten. Jag tror inte att det kommer vara till någons nackdel.

Inga kommentarer: