söndag 22 februari 2009

Amen vad äre för skitsnack

Jag läste precis hur någon gnällspik på aftonbladet klagade över att Melodifestivalen inte var speciellt bra i år. Hon ville tydligen ha tillbaka sina pengar för detta. Tyckte inte det var värt att SVT satsade pengar på detta.

Låt mig skratta. Tv4. Jag säger bara det, vad gör dom som är så mycket mer värt pengarna kan man undra. Startar ett tvåsiffrigt antal kanaler man fyller med inköpta serier (ja, förmodligen även för aftonbladets krönikörs pengar, då jag låter mig anta att hon inte är någon fifflare) och värdelösa satsningar. Låt mig "brainstorma": Farmen, Deal or no Deal, Robinson (som bollats fram och tillbaka för stora summor), Talang 2007 och sedan en del nostalgiförsök i att försöka göra något nytt med Robert Gustavsson och co.

Nja, det finns nog värre exempel än Melodifestivalen att kräva pengarna tillbaka för inom svensk TV. Egentligen måste jag nog själv få påstå att SVT är den enda kanal som är värda licenspengar, då de faktiskt skapat en del trevliga program med åren och tjänat stora summor på detta, bra exempel är Expedition Robinson (som Tv4 nu av någon outgrundlig anledning köpt) då man sålt konceptet till ett stort antal länder. Ett annat, mer aktuellt exempel är sommarens OS-satsning som var fullkomligt briljant, ingen annan kanal hade ens kunnat komma på tanken till bättre idé och än mindre utföra den.

Tror hon på fullaste allvar att någon annan kanal hade kunnat göra Melodifestivalen bättre för övrigt?

Inga kommentarer: