onsdag 8 april 2009

Att lura systemet

Saxat från Facebook faktiskt angående socialbidrag:
Hur har Jessica kommit fram till denna siffra då? Jo hon har enligt artikeln varit hos sitt lokala socialkontor och fått en fiktiv utredning och det visar sig att hon får dels den s.k. riksnormen (som ska vara lika för alla) på 3680 kr och därutöver får hon 4601 kr till utbetalat mot uppvisande av räkningar. Totalt får hon 8281 kr, netto, för en ensam person utan barn. Något som ska tilläggas till detta är att Jessica har en väldigt låg hyra, endast 2989 kr i månaden, hade hon haft högre hyra hade hon helt enkelt fått mer pengar. (Upp till ett tak , som dock inte nämns.)

Hon får alltså ut 8281 kr. Det är inte mycket mindre än mig. Dock äger jag ingen egen lägenhet och hade inte fått den summan. Men tänk en student som flyttar till annan ort. Kan det gå att lura systemet och säga att man är arbetslös trots att man pluggar? På så vis hade man helt sluppit studielånet samt faktiskt få några hundralappar extra per månad. Enligt uträkningen.

Sjukt.

Men jag är inte bitter, jag får ju 5500 kr av skatteverket till midsommar. Det gjorde mig glad.

Inga kommentarer: